ضرورت بازنگری نمودار سازمانی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از برگزاری جلسه تشکیلات و لزوم بررسی مجدد و بهروزرسانی ساختار سازمانی متناسب با استراتژی ها، سیاست ها و فناوری های روز و بهبود عملکرد و فرآیندها و بهدنبال آن جلسهی پرسش و پاسخ، خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در این نشست که با هدف بررسی عملکرد، برنامه های مهم و اقدامات پیش رو در حوزه تشکیلات سازمان برگزارگردیده است، امیر میمنتآبادی با اشاره به فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرد: ساختار سازمانی به عنوان پیکره و قالب فعالیتها ، نقش اساسی در چگونگی کارآمدی سازمانها بر عهده دارد و سازمانها با تعیین اهداف، فرایند تحقق آنها را در چارچوبهای ساختاری طراحی و پیگیری می شوند.
وی افزود: ساختار به منزله تدارک وسایل از سوی یک سازمان برای رسیدن به مقصد و اهداف تعیین شده می باشد و سازمانها برای نیل به اهداف، ساختاری طراحی میکنند که با ویژگیهای هدف و فعالیتهایی که برای حصول آن باید انجام گیرد، همخوانی داشته باشد. بنابراین با نگرش به تحول و پیشرفت جوامع، ساختار سازمانها نیز باتوجه به تغییرات محیط پیرامون آنها باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: هر سازمان، دارای ساختار خاصی است و مهم آنست که این ساختار به گونهای باشد تا نه تنها عوامل انجام کار با یکدیگر هماهنگ باشد، بلکه قابل کنترل نیز باشند. همچنین ساختار سازمانی تعیین کننده روابط رسمی و نشان دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را مشخص میکند و در برگیرنده طرح سیستمهایی است که بهوسیله آنها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه میشوند و در نتیجه ارتباط موثر در سازمان تضمین خواهد شد.
سوال: روند اقدامات صورت گرفته درخصوص اصلاح ساختار سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور را توضیح دهید.
بر اساس ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری میبایست اصلاح ساختار سازمان، پس از تصویب قانون مذکور (1388) انجام می گردید؛ اما با توجه به اینکه نمودار و تشکیلات تفصیلی سازمان در سال 1386 مورد بازنگری قرار گرفته و به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده بود، لذا همان اصلاح ساختار مورد قبول سازمان اداری و استخدامی قرار گرفت و لزومی به اصلاح ساختار جدید تشخیص داده نشد. در سال 1394 صرفاً نمودار سازمان اصلاح گردید و تشکیلات تفصیلی مورد بازنگری قرار نگرفت. متعاقباً در اسفند ماه سال 1396 مجددا نمودار سازمان مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور رسید و در راستای آن اصلاح ساختار سازمانی ستاد و تشکیلات تفصیلی آن در سال 1397 انجام پذیرفت.
وی گفت: نمودار سازمانی ستاد مرکزی سازمان دارای سه معاونت: آموزش، پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت و معاونت توسعه مدیریت و منابع می باشد. تعداد پستهای ستادی (با مرکز تربیت مربی) پس از اصلاح ساختار 477 پست می باشد که 15% پستها همزمان با اصلاح ساختار از ستاد کاسته و به استانها اضافه شده است (جهت تخصیص به مربیان حق التدریس قبول شده در آزمون استخدامی).
میمنتآبادی اعلام کرد: در راستای تائید نمودار سازمانی و تصویب تشکیلات تفصیلی ستاد سازمان، پیگیری های لازم جهت بازنگری و اصلاح ساختار ادارات کل آموزش فنی وحرفه ای استان ها، پس از بررسی پیشنهادات استانها (مصوبات نشست مدیران مناطق 8 گانه) و اخذ نظرات معاونین سازمان انجام و نسبت به تهیه و تنظیم نمودار پیشنهادی ادارات کل استانی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای اقدام گردید و در نهایت طرح پیشنهادی اصلاح ساختار سازمانی ادارات کل آموزش فنی وحرفه ای استانها که در شورای سیاستگذاری سازمان متبوع مطرح و تصویب گردیده بود و طرح پژوهشی دانشگاه ایلام با عنوان " طراحی الگوی باز مهندسی ساختار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به الزامات قانونی و تحولات زیست بوم آموزش فنی و حرفه ای " همراه با آمار اطلاعات به امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال گردیده است. متعاقب آن با دعوت از رئیس امور ساختارها و همکاران ایشان به سازمان و تشکیل جلسه و بازدید میدانی بهاتفاق همکاران امور ساختارهای سازمانی از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر بهعنوان پایلوت در حال پیگیری
می باشد.
در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به بخشی از دستاوردهای حوزه تشکیلات در خصوص ساختار سازمانی اشاره کرد که از جمله آن موارد زیر می باشد:
پس از اصلاح ساختار سازمانی تعداد گروههای تخصصی تربیت مربی به بیست گروه افزایش یافت(چهار گروه اضافه گردید). مدیریت عملکرد به دفتر مدیریت عملکرد ارتقاء یافت و پس از آن به دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد وپاسخگویی به شکایات تغییر عنوان پیدا کرد. پستهای کارشناس مسئول در راس گروههای مرکز تربیت مربی و معاونت پژوهش به رئیس گروه ارتقاءیافتند. عنوان دفتر توسعه فنآوری های نوین آموزشی به دفتر توسعه فنآوریهای نوین آموزشی و امنیت مجازی تغییر داده شد. همچنین گروه فناوری اطلاعات و بهبود روشها، دفتر برنامه بودجه و نوسازی به گروه بهرهوری و بهبود روشها تغییر عنوان داده شد. اداره پشتیبانی و رفاه نیز به دو اداره با عناوین اداره رفاه وت عاون و اداره امور پشتیبانی تفکیک و مجزا گردید.
وی افزود: در راستای اجرای ماده 70 قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل اختصاصی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور شامل: 1- مربی آموزش فنی وحرفه ای 2- کارشناس آموزش فنی و حرفه ای 3- کارشناس سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای، تعیین و به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور رسید.
4- ایجاد پست سازمانی به منظور تبدیل وضع استخدامی ایثارگران مشمول ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران.
5- ارتقاء پست های سازمانی به پست های اصلی(عمومی وتخصصی) در ازای حذف پستهای سازمانی پشتیبانی و غیرکارشناسی.
5- اختصاص چارت سازمانی به مرکز گرمه(خراسان شمالی) که از جمله مراکز مصوب سفر مقام معظم رهبری سال 1391 می باشد.
6- اختصاص چارت سازمانی به مرکز فامنین(همدان) از محل حذف واحد متناظر(مرکزشماره 13 خواهران ملایر) و تامین پستهای سازمانی آن از محل پستهای موجود استان.
7- پیگیری و اخذ موافقت اصولی برای تفکیک امور حقوقی از دفتر ریاست و ایجاد مدیریت امورحقوقی و
استان ها.
8- پیگیری و مکاتبه با امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور بهمنظور ایجاد مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی.
9- پیگیری و مکاتبه با امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور بهمنظور ارتقاء سطح گروه امور عمرانی به مدیریت بحران و امور عمرانی.
امیر میمنتآبادی در پایان به پیگیری برنامه های پیش رو درخصوص سازمان پرداخت و اظهار داشت: پیگیری جهت اصلاح شرایط احراز مشاغل اختصاصی سازمان مربی آموزش فنی و حرفه ای، کارشناس آموزش فنی و حرفه ای و کارشناس سنجش و ارزشیابی مهارت از سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین بررسی مجدد و بهروز رسانی ساختار سازمانی متناسب با استراتژی ها، سیاست ها و فناوری روز و بهبود عملکرد و فرآیندها (با در نظر داشتن ضوابط و مقررات و محدودیتهای قانونی موجود) تاکید کرد.
نظر دهید